Labels

Thursday, February 17, 2011

Hakikat kebaikan

'Kami bukanlah ahli Syurga tapi kami mahu Syurga
menjadi tempat kami yang abadi'

Lumrah hidup manusia sememangnya mereka sentiasa mahukan kebaikan dalam hidup...namun kebaikan itu juga tetap menjadi perkara yang subjektif..masing2 mempunyai persepsi yang berbeza terhadap sesuatu perkara.Dan perkara inilah yang memberi warna kepada kehidupan alam ini.

Hakikat Kebaikan.

Era ini menyaksikan agama terpisah dari kehidupan manusia...kerana dibelengu pemikiran bahawa apa shaja yang memberi keuntungan kepada sejagat maka itu dikira kebaikan.Ada sesetengah beranggapan bahawa kedatangan islam itu memberi limitasi terhadap nilai kebaikan.

Saudara yang jujur,

Sabda Rasulullah” Kebaikan itu adalah baiknya akhlaq dan dosa itu adalah sesuatu yang bersemayam di dadamu dan kamu malu jika orang lain mengetahuinya”. Al-hadis.

Firman Allah."Tetapi kebaikan itu adalah barangsiapa yang beriman pada Allah dan hari akhir ,para malaikat, kitab kitab dan para Nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabat,anak yatim, orang orang miskin, musafir, peminta minta dan untuk memerdekakan hamba. Yang melaksanakan solat dan menunaikan zakat, orang2 yang menepati janji apabila berjanji dan orang yang sabar dalam kemelaratan, penderitaan, dan pada masa peperangan, mereka itulah orang orang yang benar, dan mereka itulah orang orang yang bertaqwa”.( QS : 2 : 177)

Hadith dan ayat qur'an di atas menerangkan hakikat kebaikan.Beriman kepada Allah menjadi tiket utama atau kunci kepada satu kebaikan.Natijahnya kita akan melihat dari cantiknya akhlak dan pribadi seorang insan.Ada yang menyangkal dengan mengatakan apakah kebaikan orang yang tidak beriman langsung tiada nilai di sisi islam.Islam mengajak manusia menghargai setiap kebaikan insan yang lain namun Allah hanya memberi ganjaran kebaikan hanya kepada mereka yang beriman.Tidak dapat tidak jika kita mahukan kebaikan maka wajiblah kepada iman.

sekian.

by,aril







No comments:

Post a Comment